خلاصه جلسه دوم پاسخ به شبهات استاد سید طاهر غفاری قره باغی (قسمت دوم)
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 17567
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

.:☼آثار استاد سید طاهر غفاری قره باغی☼:.
در این وبلاگ، برخی از فرمایشات و یادداشت های ایشان در معرض استفاده شماست.




بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه جلسه دوم پاسخ به شبهات استاد سید طاهر غفاری قره باغی (قسمت دوم)

...

شبهه اول:

یک شبهه این است که چرا شیعه بر شیعه گری خود اصرار دارد؟ اگر شیعه از تشیع خود برگردد دیگر اسم شیعه و سنی حذف می شود و فقط اسم اسلام در برابر کفار مطرح می شود. چرا شیعه این قدر بر موجودیت خود اصرار می کند؟! این اصرار بر تشیع منشأ این می شود که گروهی به نام سلفی های نادان و عقب مانده پیدا می شوند و افراد بسیاری را سر می برند.

اگر شیعه موجودیت خود را رها کند و کوتاه بیاید چه می شود؟ حالا چه فرقی دارد که حضرت علی علیه السلام حاکم نشد و عمر حاکم شد به هر حال تمام شده و رفته است چرا بر زنده کردن این جریانات گذشته اصرار می کنید؟!

این شبهه، ذهن عده ای از جمله شیعیان را هم برخود مشغول کرده است.

ما باید بحث را از همین نقطه شروع نماییم چرا که در سایر اعتقادات (به حسب ظاهر) با اهل سنت اختلافی نداریم.

لیست اعتقادات شیعه عبارت است از 1-توحید 2- نبوت 3-معاد. به حسب ظاهر شیعه و سنی در این سه اعتقاد اساسی با هم اختلافی ندارند ولی وقتی که در مسیر کامل کردن اعتقادات اصل دیگری به این سه اصل افزوده می شود، شیعه شیعه می گردد. و آن اصل، مسأله امامت است (البته بعدًا به صورت آشکار بیان خواهیم کرد که توحیدی که شیعه و از اهل بیت علیهم السلام گرفته است با توحیدی که اهل سنت از آن دم می زند فرق دارد و توحیدی که در دست اهل سنت است یک توحید انحرافی است).

امامتِ 12 امام معصوم علیهم السلام، شیعة 12 امامی درست می کند و این مجموعه تکمیل شده (یعنی: توحید+نبوت+معاد+امامت)، عقاید شیعه است.

ما معتقدیم که اهل سنت از اسلام فاصله پیدا کرده اند و تشیع چیزی غیر از اسلام نیست. ما به این دلیل شیعه هستیم که مسلمان هستیم و اصلا مسلمان باید شیعه باشد و اسلام سنی ها در واقع یک اسلام منحرف و نادرست است.

سوال: مگر سنی ها مسلمان نیستند؟!

جواب: باید بررسی کنیم تا ببینیم مسلمان هستند یا نه!

سوال: آخر می گویند: ما مسلمان هستیم!

جواب: گفتن آن ها کافی نیست! باید بررسی کنیم تا معلوم شود!

اول باید ببینیم اسلام چیست؟ و ثانیًا باید ببینیم چه کسی اسلام را گرفته و مسلمان شده و چه کسی اسلام را رها کرده و مسلمان نیست.

بدون تعارف و دعوا و بدون هیچ گونه غرض ورزی باید ببینیم خداوند در قرآن کریم مسلمانان را چگونه معرفی می کند و بعد نه یک کلمه از اسلام کم کنیم و نه یک کلمه به اسلام بیافزاییم. ما باید برای فردای قیامت جواب آماده کنیم.

ریشه و اساس مکتب تشیّع یک سلسله از آیات قران کریم است که دلالت می کند بر این که نباید در مقابل امر خدا و امر رسول خدا چون و چرا نمود.

ریشه تشیع، قرآن کریم است. همان آیه ای که می فرماید: مسلمان نباید در مقابل دستور خدا چون و چرا نماید:

فَلاَ وَ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا ﴿۶۵ نساء﴾

نه ای پیامبر ! قسم به پروردگار تو (خدا قسم می خورد) این ها ایمان نمی آورند تا آن زمان که کاملاً قبول کنند که در اختلاف ما بینشان و در درگیری هایشان تو را حکم و داور قبول کنند. و بعد از داوری تو و هر حکمی که تو کردی در درون خودشان نسبت به آن حکم احساس تنگی نکنند و حکم تورا صد در صد قبول کنند و همین که تو گفتی دیگر قضیه تمام شود و کاملاً تسلیم امر تو شوند. فقط در این صورت است که ایمان آورده اند و گر نه، نه.

خداوند ایمان را از مسلمانان به این شرط قبول می کند که در مقابل حکم پیامبر چون و چرا نکند.

زیربنای تشیع این است که شیعه در عمل به این حکم قرآنی خداوند که مورد قبول همه مسلمانان است تعارف و تسامح نمی کند؛ شیعه بدعت را حرام می داند.

دین نباید تحریف شود و ما هم نباید از دین منحرف شویم.

تحریف دین و انحراف از جاده دین هر دو ممنوع هستند.

تحریف نشدن دین به این است که هر چیزی که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است بدون چون و چرا و بدون کم و کاست مورد قبول واقع شود چرا که این مجموعه، همان دینِ کامل است.

دین خدا همین است و یکی است و دوتا نیست.

قرآن کریم کسانی را که به بعضی احکام الهی ایمان می آورند و نسبت به بعضی دیگر آن کافر می شوند مذمت می کند و آن ها را اهل ایمان نمی داند « یؤمنون ببعض الکتاب و یکفرون ببعض » ایمان آن است که در مقابل خدا، خودت را کنار بکشی و تنها خدا حکم نماید.

ریشه ی تشیع عبارت از این است که تکلیف دینی قطعی دارد تا از تحریف دین اجتناب کند و شیعه، حتی یک جزء از دین را با چیز دیگر عوض نخواهد کرد و دین را کم و زیاد نخواهد نمود و بعد از این که دین را شناخت از آن منحرف هم نخواهد شد. این اساس است.

خوب حالا ما با سنی ها اختلاف داریم؛ سنی ها می گویند: خداوند امامی را بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نصب نکرده است ما می گوییم خداوند، امام نصب کرده است.

دلیل این سخن شیعه چیست؟

شیعه می گوید: دلیل ما فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. بیایید تا ببینیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این مورد چه فرموده است؟

علت پیدایش شیعه، ضرورت تمسک به کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که باید بدون چون و چرا دریافت شود. مبادا به خیال خود چیزی را مصلحت ندانیم و جایی از دین را عوض کنیم و در دین خدا دخل و تصرف نماییم. مگر که پیام الهی بیاید و دین را تخفیف دهد. این تغییر حکم الهی نسخ نامیده می شود به این معنی که یک حکم موقتی از طرف خداوند متعال وضع شده است ولی دیگر بعد از مدتی صلاح نیست که ادامه پیدا کند در این صورت خداوند به خود پیامبر دستور می دهد که آن حکم را بر دارد مانند حکم آمیزش جنسی در ماه مبارک رمضان که قبلاً مطلقًا حرام بود ولی بعدًا در شب های ماه مبارک رمضان اجازه داده شد.

دستور الهی را فقط دستور الهی می تواند نسخ کند وظیفه دیگران فقط تبعیت است اساس تشیع همین تبعیت بی چون و چرا از خداوند و رسول خدا است.

ان شاء الله نحوه استفاده نصب امام را از فرمایشات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بیان خواهیم کرد و شروع داستان و سر فصل سخن هم حدیث ثقلین است.

بیش از 1350 سال از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می گذرد. در این مدت طولانی خطرات زیادی متوجه اسلام و مسلمین است مسلمانان در معرض گمراهی واقع شده اند در مقام چاره جویی و بیان چاره ی رهایی از این خطرات پیامبر اکرم صلی الله عله و آله فرموده اند که این راه را بروید تا گمراه نشوید. ان شاء الله اسناد این سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در جلسه بعد کاملاً بیان خواهیم کرد. شیعه باید این اسناد را در خانه هایشان حفظ نموده و به فرزندان خود آموزش دهند تا آن ها را از گمراهی نجات بخشند. این راهی که پیامبر صلی الله علیه و آله نشان داده است همان مضمون حدیث ثقلین است؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلّوا بعدی ابدًا کتاب الله و عترتی اهل بیتی.

من دو چیز ارزشمند و گرانبها در بین شما می گذارم تا زمانی که محکم از این دو چیز گرفته اید هرگز گمراه نخواهید شد.

(پس پیامبر صلی الله علیه و آله می دانست که خطر گمراهی در پیش است. خداوند می دانست و به پیامبرش هم گفته بود.) پیامبر اسلام رمز نجات از گمراهی را در دو چیز معرفی کرد: یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیت و عترت من است اگر این ها را محکم بگیرید گمراه نمی شوید. در بعضی از روایت ها این طور است که فرمود:

به این دو، چیزی را یاد ندهید چرا که این دو از شما داناترند. پشت سر آن ها حرکت کنید و از آن ها جلوتر نیافتید.

اگر ما ثابت کنیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این سخن را فرموده است. پس باید به دنبال این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله باشیم.

خواهیم دید که اصل این حدیث را هم شیعه و هم اهل سنت نقل کرده اند.

یا رسول الله! صلی الله علیه و آله ما نمی خواهیم گمراه شویم چه کار کنیم؟

پیامبر هم حکم فرموده که همراه قرآن و همراه عترت باشید.

در جواب خواهیم گفت :چشم!

حضرت نفرمود: با خلیفه اول باشید. نفرمود با خلیفه دوم باشید.

بلکه فرمود: با قرآن و اهل بیت علیهم السلام همراه باشید تا هرگز گمراه نشوید.

این تاریخ تولد شیعه است.

قرآن فرمود :اگر مومن هستی نباید بعد از حکم پیامبر اعتراض کنی و راه دیگری را بروی.

یک طائفه اندکی (که شاید 5 نفر بودند و بعدًا 7 نفر شدند و بعد 10 نفر شدند و ... ) گفتند: ما از قرآن و اهل بیت فاصله پیدا نخواهیم کرد. هزاران نفر راه دیگری پیمودند و از اهل بیت پیامبر فاصله گرفتند.

حال که پیامبر صلی الله علیه وآاله این سخن را فرموده است قبول کنیم یا نه؟!

اگر قبول نکنیم سخن قرآن ما را غیر مومن خواهد خواند. چرا که در مقابل پیامبر صلی الله علیه و آله برای خودمان تشکیلات درست کرده ایم.

پس تسلیم در برابر خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله محقق نمی شود مگر این که ما با حضرت علی علیه السلام و قرآن باشیم.

ان شا الله در جلسه آینده اسناد این حدیث را به روشنی تقدیم خواهیم کرد و ما این حدیث را جزئی از شناسنامه شیعه معرفی خواهیم کرد.

 

پرسش و پاسخ:


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: